În primele nouă luni s-au înmatriculat aproape 380.000 de mașini second-hand din import, de aproape cinci ori mai multe decât mașinile noi

În primele nouă luni ale anului înmatriculările de mașini second-hand din import au crescut cu 70%, până la aproape 380.000 de unități, iar la mașini noi avansul a fost de 16%, până spre aproape 80.000 unități, arată datele DRPCIV. Anul se va încheia cu aproximativ 500.000 de mașini SH aduse din import și cu aproximativ 100.000 de mașini noi, totul pe fondul dispariției timbrului de mediu. La anul probabil că piața va fi diferită, fiindca există planuri de introducere a unei noi „taxe auto”.

Segmentul cel mai consistent a fost cel al mașinilor SH din import care a ajuns la 378.424 unități, cu 156.000 mai mult decât în intervalul ianuarie-septembrie 2016. Volkswagen a fost marca numărul unu, cu 98.000 de mașini, Opel a fost pe locul doi, cu 47.000 iar Ford, pe trei, cu 37.000.

Luna cea mai slabă a fost ianuarie, cu sub 8.000 de mașini SH înscrise, iar februarie a fost luna de maxim, cu peste 67.000. În ultimele trei luni s-au depășit în mod constant 40.000 unități.

Și la reînmatriculări (mașini care și-au schimbat proprietarul pe plan intern) totalul a fost extrem de mare, depășind 360.000 de unități, în septembrie și octombrie valoarea fiind de peste 40.000 de unități. Luna cea mai slabă a fost ianuarie, cu sub 18.000 unități, iar cea mai bună, februarie, cu peste 57.000.

Piața mașinilor noi a urcat cu 16%, până la 78.769 unități, Dacia fiind cel mai căutat brand, cu peste 21.000 de unități. Volkswagen a fost pe locul doi, cu peste 7.500 unități, iar Skoda pe trei, cu 6.700 unități.

Efectele eliminării timbrului de mediu s-au văzut clar la ponderea mașinilor mai vechi de 10 ani înscrise în circulație. Dacă anul trecut acestea au reprezentat 45% din totalul înmatriculărilor, anul acesta au depășit 60%, semn că mulți români au profitat și au adus mașini vechi, dar ieftine, din Occident. Cifrele arată clar acest lucru: în februarie, prima lună de după dispariție taxei auto, 67% dintre mașinile înmatriculate erau mai vechi de 10 ani, iar în martie ponderea a fost de 66%.

Numărul foarte mare de mașini vechi face ca parcul auto românesc să fie mult mai „bătrân” decât media UE, vârsta medie fiind de 13 ani la noi, față de 8,5 ani în UE. Scăderea dramatica a pieței mașinilor noi în țară a făcut ca parcul auto să devină mult mai învechit decât cel din UE, în timp ce în 2009 și 2010 eram la egalitate, cu o medie în jurul a opt ani. Printre țările cu parcuri auto învechite se numără Polonia, Lituania și Letonia.

Diferențele dintre noi și UE sunt foarte mari la ponderea mașinilor mai vechi de 10 ani în raport cu întregul parc auto. În România aceste mașini reprezintă 73% din parcul auto, în timp ce în UE ponderea lor este de numai 42%. Lucrurile s-au schimbat mult față de 2008 când mașinile mai vechi de 10 ani reprezentau doar 42% din parcul auto național și 35% din cel al UE.

sursa: hotnews.ro

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *