Autostrada Suceava-Iași ar putea fi construită prin parteneriat Public-Privat cu arabii

O autostradă Suceava-Iași a apărut printre propunerile de parteneriat public-privat (PPP) cu care premierul Viorica Dăncilă s-a dus în vizită în statele din Golf.

Informația apare în contextul în care despre această autostradă nu s-a mai pomenit vreodată în documente oficiale. Traseul nu se regăsește nici în Master Planul de Transport. Conform unui document publicat de Hotnews, autostrada va lega Ucraina și Republica Moldova prin Suceava-Târgu Neamț-Iași.

Noua rută este lipită însă de un proiect la care Comisia de Prognoză lucrează pentru construcţia în PPP. În prezent se elaborează un studiu de fundamentare pentru A8 Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. În Master Plan există această autostradă, care ar continua până în Târgu Mureş. Dar, în Master Plan, Suceava ar fi legată de Paşcani, nu de Târgu Neamţ, şi doar printr-un drum de mare viteză.

Noua autostradă, prezentată de Guvern în Qatar, se numeşte Autostrada de Nord-Est. Traseul va fi Ucraina – Suceava – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni – Republica Moldova. Autostrada va avea 190 de kilometri lungime şi va include podul de autostradă de la Ungheni.

Guvernul estimează că acest proiect va fi construit în 4 ani. Costul a fost estimat la trei miliarde de dolari. România va contribui cu 25% anual, dar şi cu o plată anuală de disponibilitate de 70 de milioane de dolari, timp de 40 de ani.

Taxa pe care o propune Guvernul pentru a fi introdusă pe această autostradă este de 7 dolari / 100 kilometri.

Proiectul ar urma să fie demarat în primul semestru al anului 2019, Executivul precizând că în acest moment se lucrează la studiul de fundamentare.

Comisia Naţională de Prognoză a anunţat recent că Guvernul va construi doar jumătate din Autostrada Unirii, Târgu Mureş – Iaşi, prin parteneriat public-privat, respectiv secţiunea Târgu Neamţ – Iaşi– Ungheni, precum şi podul de la Ungheni. În schimb, proiectul prezentat de Viorica Dăncilă aduce acum această noutate a porţiunii spre Suceava.