148 de patroni de firme de transport din județ au închiriat un avion și pleacă astăzi la Bruxelles, să protesteze la Parlamentul European

Asociația Transportatorilor de Mărfuri “Bucovina” (ATMB) le cere europarlamentarii români să susțină adoptarea Pachetului de Mobilitate într-o formă favorabilă firmelor de transport românești.

În contextul în care, în 2019, va fi votat noul Pachet de Mobilitate, ATMB, care reprezintă câteva sute de firme mici și mijlocii cu capital 100% românesc ce contribuie lunar și anual cu sume importante la bugetele locale și naționale, le cere europarlamentarilor români prin intermediul unei scrisori deschise să susțină adoptarea acestuia ”într-o formă cât mai echitabilă și favorabilă intereselor transportatorilor români.”

În scrisoare, ATMB susține că ”pentru a crea piață unică a UE, au fost eliminate sute de bariere de ordin tehnic, juridic și birocratic, care stăteau în calea liberului schimb și a liberei circulații între statele membre.”

Pe baza pieței libere a UE, în ultimii ani, membrii ATMB ”au investit muncă și capital, au investit în camioane și semiremorci performante și din ce în ce mai puțin poluante, au investit în pregătirea oamenilor care conduc, repară sau coordonează ansamblurile auto de-a lungul și de-a latul Europei, au investit în tehnologii de ultimă generație care să perfecționeze munca oamenilor”, se mai arată în scrisoare.

Toate aceste investiții, le-a permis transportatorilor români să devină mai activi, competitivi și profesioniști, mai spune ATMB.

De asemenea, ”liberalizarea pieței europene de transport marfă a condus la acapararea unui număr semnificativ de clienți de către transportatorii rutieri autohtoni, în special în țările vest europene, fapt ce a generat valută pentru bugetul de stat.”

”Înfrânte într-o competiție directă, țările din Vest – cu Franța și Germania pe post de lideri – au ales un joc murdar, nedemn”, spune asociația, adăugând că membrii săi sunt ”hărțuiți pretutindeni în Europa – în Germania, în Belgia, în Franța, în Austria – prin lege.”

De asemenea, ATMB arată cu degetul și spre mass–media din Europa de Vest, care a declanșat o adevărată ”vânătoare de vrăjitoare” la adresa transportatorilor estici, sub false slogane: ”dumping social”, ”plată egală pentru muncă egală”, ”siguranța circulației”, ”condiții decente pentru șoferi”.

În aceste condiții, asociația consideră că definiția pieței comune a UE ”tinde să devină doar o vorbă în vânt în următorii ani”, cel puțin pentru transportatorii români de mărfuri, care au crezut și au sprjinit ”acest vis al unei piețe libere”.

În forma lui actuală, acest pachet va dezavantaja clar transportatorii români, lovind dur interesele acestora, iar unele companii vor fi condamnate la faliment, susține ATMB.

Pe 4 decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din statele membre ale Uniunii Europene a adoptat o poziție comună privind reforma sectorului transporturilor rutiere.

VEZI ȘI: Șofer român amendat cu 21.000 de euro pentru manipularea tahografului

19 țări au votat pentru, 8 țări au votat împotrivă, iar o țară s-a abținut: România, prin votul ministrului Lucian Șova.

În viziunea ATMB, votat în această formă actuală, Pachetul de Mobilitate înseamnă:

– o birocrație lărgită și sufocantă (deși la nivel declarativ se susține contrariul prin simplificarea birocrației).
– creșterea deloc neglijabilă a costurilor de transport marfă, peste tot în UE.
– alterarea puternică a concurenței în interiorul Uniunii – cărăușii vestici sunt clar avantajați.
– decimarea principiului “liberei circulatii“ în interiorul Uniunii Europene.
– pentru o parte din companiile de transport marfă românești – în special micile afaceri de familie – acest lucru înseamnă pur și simplu faliment!

Votul dat în Consiliul Miniștrilor de Transport de statele member alea Uniunii Europene, pe data de 4 decembrie 2018, nu reprezintă pasul final în adoptarea Pachetului de Mobilitate, acesta urmând a fi supus votului și în plenul Parlamentului European, cel mai probabil în 2019.

În finalul scrisorii, ATMB lansează două întrebări:

”Va putea capitalul românesc să-și găsească propriul său drum în Europa, după legi egale pentru toți?”

și

”Vor fi companiile românești acceptate ca egale pe piața comună de transport a Uniunii Europene?”

Joi, 10 ianuarie, este programat la Bruxelles, la Parlamentul European, un amplu protest al transportatorilor de marfă din mai multe state, în special est-europene, afectate de măsurile conținute de Pachetul Mobilitate 1, care cuprinde propuneri importante de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere. Acest “Pachet” va guverna transporturile la nivel european, iar în forma publicată de Comisia Europeană va dezavantaja puternic transportatorii români.

Prezenți la acest protest vor fi și 148 de administratori de firme de transport din Bucovina, membri ai Asociației Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina”. Conform lui Alin Crețu (foto), președintele Asociației, în același timp și prim – vicepreședinte al FORT (Fe­derația Operatorilor Români de Transport), deplasarea la Bruxelles se va face cu un avion închiriat de Asociație de la compania  “Air Bucharest”. Plecarea va avea loc mâine dimineață la ora 5, de la Aeroportul din Salcea, urmând ca joi seara, în jurul orei 23.00, cei 148 de administratori – protestatari  să revină la Suceava. Costurile întregii deplasări sunt suportate de Asociația Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina”, Alin Crețu declarând că întreaga acțiune are și o importantă susținere din partea transportatorilor de persoane din Suceava, Botoșani, Iași și Târgu Mureș,potrivit Obiectiv de Suceava.

Acțiunea de protest este programată joi, 10 ianuarie 2019, în Piața Luxemburg, între orele 8:00 – 13:00, și este organizată de asociațiile patronale ale transportatorilor de marfă din țările est-europene și alte țări afectate de măsurile conținute de Pachetul Mobilitate 1.

Protestul are loc în contextul în care Parlamentul European urmează să decidă, pe data de 10 ianuarie 2019, adoptarea acestui document, ce vizează și viitorul transportatorilor rutieri români în Europa.

“Această acțiune este ca o ultimă șansă de blocare și respingere a adoptării măsurilor protecționiste de către Parlamentul European, în beneficiul transportatorilor din statele vest europene și în detrimentul și cu prețul falimentării transportatorilor români. În data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN) va vota cele trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1, după care vor urma să fie aprobate în sesiunea plenară PE din 14 – 17.01.2019”, arată organizatorii protestului.

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe data de 31 mai 2017 și cuprinde propuneri importante de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, precum: propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere, propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, propunerea de modificare a Regulamentului nr. 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.

În data de 3 decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Alianței Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii români, alături de ceilalți transportatori estici, sunt trimiși acasă, prin măsurile restrictive dure de efectuare a transportului rutier în Uniunea Europeană.

Una dintre măsurile ce urmează a fi aplicate se referă la regulile detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre țara de destinație și în drumul de întoarcere se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcții, fără a se încadra în regimul de detașare, sau zero la plecare și până la două (operațiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv pentru cabotaj (operațiune de transport rutier efectuată între două puncte de încărcare-descărcare aflate pe teritoriul unei țări, de către un operator de transport rutier străin) regimul de detașare integrală se aplică începând cu prima zi a operațiunii.

De asemenea, se are în vedere restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de “răcire” (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operațiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același autovehicul.

“Această restricționare a cabotajului este o abatere a UE de la drumul spre piața liberă”, susțin transportatorii români. „Pentru o parte din firmele de transport marfă din România, în mod special afacerile mici, de familie, adoptarea acestor reguli înseamnă efectiv faliment”, a declarat Alin Crețu, președintele Asociației Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina”.

Alte reguli vizează interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabina autovehiculului, “deși în documentele Președinției Austriece este recunoscută lipsa acută de spații de parcare sigure și securizate în UE”, întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care șoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse după numai trei săptămâni pe drum, obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.

După aprobarea poziției Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea pozițiilor celor trei instituții europene – Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul de Transport UE în vederea aprobării textului final.