Inițiativa lui Bălan adoptată. Atenție șoferi.Radarele ascunse şi neinscripţionate au fost interzise prin lege

Camera Deputaţilor a adoptat, astăzi, legea care interzice amplasarea aparatelor radar în locuri de unde nu sunt vizibile pe drumurile publice.Proiectul de lege urmează să ajungă la preşedintele Klaus Iohannis pentru a fi promulgat.

Legea care interzice radarele ascunse şi neinscripţionate a fost modificată în urma unei decizii a Curţii Constituţionale a României (CCR) care a declarat mai multe articole ca fiind neconstituţionale.

Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan, care a inițiat, alături de colegul său Florin Roman, proiectul de lege pentru modificarea art.109 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, mulțumește deputaților care au votat pentru adoptarea acestei legi și afirmă că prevenția va trebui să fie prioritatea zero a autorităților române pentru creșterea siguranței pe drumurile publice, dar și pentru alte politici din sectorul public:

,,Cred că s-a făcut un pas mare către normalitate prin faptul că dispozitivele destinate măsurării vitezei, inclusiv cele de tip pistol, vor fi instalate exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile şi însemnele distinctive ale Poliţiei Rutiere. În niciun stat european polițiștii nu sunt obligați de șefii lor să stea furișați în mașini fără înscrisurile poliției sau chiar prin boscheți, ci stau la vedere, în uniforme și cu mașini inscripționate. Așa aplică aceștia sancțiuni tuturor celor care încalcă legea și așa trebuie să fie și la noi, în România.

Mai mult decât atât, peste tot în Uniunea Europeană, polițiștii au mai mult de 60% dintre acțiunile lor în zona preventivă, în vreme ce la noi 100% sunt în zona aplicării de sancțiuni. Prin această lege, se va pune capăt jocului absurd, de-a șoarecele și pisica, pe care îl jucau atât șoferii care voiau să încalce legea, cât și ofițerii de poliție ascuși prin tufișuri, care erau trimiși de șefi să își facă ”norma de amenzi”. Cu cât au redus aceste practici numărul de accidente rutiere sau numărul de victime pe drumurile publice? Datele statistice ne spun ceea ce știm cu toții, cu nimic!

De asemenea, la nivelul autorităților române responsabile, acțiunile de tip preventiv lipsesc cu desăvârșire. Statele dezvoltate au reușit să reducă numărul de drame de pe șosele nu numai prin sancțiuni, ci construind drumuri moderne, fără pericole, printr-o mai bună pregătire a conducătorilor auto și prin campanii preventive asupra șoferilor și pietonilor.

Când România va pune mai mult accent pe politicile de prevenție, atunci și costurile statului vor fi mai mici, iar populația va resimți în mod real beneficiile unor politici bune, fie că este vorba despre siguranța circulației rutiere, despre politici de sănătate sau despre cum sunt administrați banii publici. După succesul pe care l-am înregistrat astăzi la nivel parlamentar, mă gândesc foarte serios să demarez un nou proiect legislativ, tot cu caracter preventiv, prin care să înăspresc foarte tare sancțiunile pentru conducătorii auto care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau substanțe interzise. Dacă scăpăm de ei de pe șosele, vom fi cu toții mult mai în siguranță!” a spus Bălan.

Astăzi, Camera Deputaţilor a adoptat, în calitate de for decizional, legea, care între timp a fost modificată pentru a fi constituţională, cu 186 de voturi ‘pentru’ şi 21 ‘împotrivă’.

Potrivit legii votate de Camera Deputaţilor, poliţiştii rutieri, respectiv poliţiştii de frontieră sunt obligaţi să poarte uniformă cu înscrisuri şi însemne distinctive.

Radarele ascunse, interzise prin lege

“O altă prevedere este cea referitoare la constatarea contravenţiilor în sensul ca nu poate fi făcută doar cu mijloace tehnice certificate, omologate şi verificate metrologic, consemnându-se aceasta în procesul verbal de contravenţie.

O noutate este şi faptul că se interzice amplasarea aparatelor radar care nu sunt staţionate în locuri vizibile, ceea ce înseamnă că radarele nu mai pot fi ascunse în curbe sau tufişuri, după diferite obstacole. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate măsurării vitezei se utilizează la o distanţă maximă de 10 metri.

Legea pune bazele pe preventie, întrucât amplasarea radarelor la vedere înseamnă că şoferul încetineşte şi devine prudent. Statisticile demonstrează ca acolo unde au fost montate machete ale maşinilor de poliţie, numărul accidentelor din cauza vitezei s-a redus simtitor”.

Iniţiativa legislativă adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, urmează să ajungă la preşedintele României pentru promulgare şi va intra în vigoare abia după ce va fi publicată în Monitorul Oficial.