AOR: În procesul de rectificare a bugetului nu pot fi diminuate sumele alocate prin legea bugetului de stat

Asociația Orașelor din România (AOR) atrage încă o dată atenția Guvernului României că falimentul previzibil spre care se îndreaptă unităţile administrativ-teritoriale cu statut de oraş poate fi evitat numai dacă ordonanța privind rectificarea de buget pentru anul 2019 pe care Executivul vrea să o adopte în această săptămână va ține cont de măsurile pe care AOR le-a solicitat, argumentat, în discuțiile cu Ministerul Finanțelor  Publice:

1.      În procesul de rectificare a bugetului nu pot fi diminuate sumele alocate prin legea bugetului de stat pe 2019 sau prin măsurile utilizate la rectificare, pentru nicio unitate administrativ-teritorială, principiul fiind acordarea unor sume în plus, care nu pot fi nici ele diminuate în niciun fel şi care vor fi publicate în anexă la ordonanţa privind rectificarea, cu menționarea acestor sume atribuite pentru fiecare comună, oraș, municipiu și județ.

2.    Alocarea la rectificare a sumelor care au reprezentat venituri realizate anul trecut, luate în calcul, dar care nu se vor mai realiza în anul 2019, acestea reprezentând un total de 282 milioane la nivelul tuturor UAT-urilor.

3.      Alocarea pentru orașe a unor sume defalcate din TVA cu limită minimă, aşa cum, prin Legea 50/2019 privind bugetul de stat pe anul 2019, comunelor li s-au prevăzut 1.000 lei/locuitor/an, sume care să le asigure un buget minim de funcţionare rezonabil pentru asigurarea funcţionării unităților administrativ-teritoriale cu statut de oraş, inclusiv pentru susţinerea organizării şi funcţionării instituţiilor şi serviciilor publice (licee, spitale, creşe, servicii de evidenţă informatizată a persoanei, instituţii de asistenţă socială, poliţie locală, parchet şi judecătorie, agenţie de ocupare a forţei de muncă, administraţie financiară şi trezorerie ş.a.) care, în afara locuitorilor oraşului, deservesc şi locuitori ai mai multor comune învecinate, în marea majoritate a cazurilor cu un număr de locuitori de 3-4 ori mai mare decât cel al locuitorilor oraşului.
În acest sens, AOR a propus, încă de la negocierile din luna februarie, suma de 1.400 lei/locuitor/an.

4.      Alocarea către toate unităţile administrativ-teritoriale a sumelor nerepartizate, reprezentând diferenţa dintre nivelul de 60% şi cel de 41,75% din cotele din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat pe anul 2019, pentru lunile ianuarie, februarie şi martie a.c.

5.      Repartizarea de sume către unitățile administrativ-teritoriale, comune, oraşe şi municipii, prin hotărâre a Guvernului, în baza solicitărilor depuse de acestea, cu prioritate pentru finanțarea cheltuielilor secțiunii de funcționare a bugetelor locale, în următoarea ordine:
a)      cheltuieli de personal, inclusiv drepturile asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, indemnizațiile lunare ale persoanelor cu handicap, prevăzute la art.42 alin.(4) din Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare și cele aferente sistemului de protecție a copilului și centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap de la nivelul județelor;
b)      bunuri și servicii pentru întreținerea unităților de învățământ și pentru cele aferente sistemului de protecție a copilului și centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap de la nivelul județelor;
c)      alte naturi de cheltuieli urgente necesare în anul 2019, a căror efectuare nu poate fi amânată.

Asociaţia Oraşelor din România reafirmă deschiderea către dialog, singura soluţie rezonabilă pentru rezolvarea rapidă şi pe cale de parteneriat a problemelor legate de rectificarea legii bugetului de stat pe anul 2019.

Biroul de presă AOR