Flutur: Așteptăm să scoată la licitație, să facă pe bani europeni studiul de fezabilitate și proiectul tehnic și să le dăm tot concursul pentru construcția Autostrăzii 7

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur a declarat vineri că în perioada următoare vor avea loc consultări cu primarii localităților din zona de deal a Sucevei cu privire la tronsoanele de autostradă de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret.

Flutur a arătat că în privința Autostrăzii  A7, că astfel de întâlniri cu primarii au mai fost și în privința porțiunilor de la Bacău și mai jos până spre Buzău și Ploiești și la fel vor fi și în privința tronsoanelor de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani.

Șeful administrației județene a explicat că aceasta se face deoarece trebuie să fie stabilite cele mai bune variante de traseu pentru A7, care să ocolească situ-rile, monumentele … iar condiția de bază este ca să fie respectate doare reperele: Siret, Suceava și Pașcani.

La ora actuală nu există un traseu clar definit pentru tronsoanele din A7 de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani, acesta urmând a fi realizat ulterior, la etapa de studiu de fezabilitate, când vor fi propuse cel puțin două, dacă nu chiar mai multe variante, iar beneficiarul – CNAIR – va trebui să opteze pentru una.

Flutur susține că A7 a fost prevăzută a fi finanțată integral din fonduri europene atrase în exercițiul 2021 – 2027. Șeful administrației jduețene sucevene a precizat, referitor la costurile pentru realizarea A7, că estimările arată că nu vor fi atât de mari întrucât majoritatea traseului este prin zonă de șes și nu vor fi multe impedimente legate de situ-ri naturale, deoarece nu prea sunt pe traseele conturate sau prefigurate până la această dată.

Un alt argument ar fi legat de faptul că A7 leagă o regiune cu un PIB mult sub media României (Regiunea de Dezvoltare Nord-Est) de capitala țării.

„Dacă este eligibilă pe bani europeni, așteptăm să scoată la licitație, să facă pe bani europeni studiul de fezabilitate și proiectul tehnic și să le dăm tot concursul pentru construcția autostrăzii 7 care să ne lege de capitala României”, a declarat Gheorghe Flutur.

În prezent,  A7 are 431 km din care circa 330 km de la Pașcani până la Ploiești (de unde până la București se va circula pe A3) iar diferența este distanța estimată de la Pașcani la Siret. Referindu-se la faptul că din studiul de trafic rezultă că traficul se încarcă de la Pașcani spre București și este mai scăzut de la Pașcani la Suceava și de acolo spre Siret, Gheorghe Flutur a precizat că perspectiva deschiderii a patru puncte de trecere a frontierei cu Ucraina va duce la o creștere a traficului rutier pe A7 chiar pe porțiunea aceasta de la Siret la Suceava și mai departe spre Pașcani.

Potrivit ultimelor date din Master Planul General de Transport din România (MPGTR) așa cum a fost revizuit în 2016, pe distanța dintre Ploiești (de la intersecția cu A3) și până la Siret sunt preconizate a fi realizate tronsoane de drum expres (DX5), cu finanțare europeană, și apoi, în funcție de njecesitățile de trafic acest drum expres să fie „upgradat” la nivel de autostradă. Nu e mai puțin adevărat că, la un moment dat, într-o primă variantă a Programului Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 era prevăzut ca tronsonul de la Bacău la Pașcani să fie realizată direct autostradă, inclusiv varianta ocolitoare a Bacăului să fie realizată în profil de autostradă iar pe tronsoanele de la Ploiești la Buzău, Buzău la Focșani și cel de la Focșani la Bacău să fie drumuri expres. Cât privește de la Pașcani în sus spre Suceava și Siret, în prima variantă a POIM 2014 – 2020 nu se prevedea nimic.

Între timp, au fost modificate atât MPGTR, cât și POIM-ul iar cu privire la porțiunile de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret cei de la CNAIR au anunțat, pe 1 octombrie 2019, că a convenit cu Ministerul Transporturilor (în calitate de Organism Intermediar pentru Transport) încheierea Contractelor de Finanțare nr. 44 și nr. 45 pentru proiectele “Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect și Proiect Tehnic de Execuție pentru Drum Expres Suceava – Siret” și, respectiv, “Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect și Proiect Tehnic de Execuție pentru Drum Expres Pașcani – Suceava” în vederea acordării finanțarii nerambursabile alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a metroului, Obiectiv Specific 1.1 – Apel de proiecte pentru Dezvoltarea Infrastructurii Rutiere-sprijin pregătire proiecte de investiții, Operațiunea– Creșterea mobilității pe rețeaua rutieră TEN-T centrală.

 

 

Valoarea totală a  celui dintâi contract (SF și Pth pentru DX Suceava – Siret) este de 16.039.287,25 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-11.519.358,18 lei, 15% contribuția proprie-2.032.827,92 lei, restul de 2.487.101,15 lei  reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA

Valoarea totală a celui de-al doilea contract de finanțare(SF și Pth pentru DX Suceava – Pașcani) este de 18.763.737,21 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune – 13.490.223,76 lei, 15% contribuția proprie2.380.672,72 lei, restul de 2.892.885,73 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA).

Asta în condițiile în care aplicația de finanțare fusese elaborată și depusă în data de 8 februarie 2019. De atunci și până acum, cu excepția comunicării din 1 Octombrie referitoare la încheierea în 25 septembrie contractelor de finanțare, în afara unor declarații interesante făcute de-a lungul timpului, pentru porțiunile de la Pașcani la Siret nu a demarat nicio licitație cu privire la elaborarea acelor documentații.