SĂNĂTATE

Dovada că sarea crește tensiunea arterială

Ca orice grup cu interese personale, industria alimentară se opune reglementării. Confruntați cu un consens științific din ce în ce mai mare potrivit căruia sarea crește tensiunea arterială, marii producători de alimente au adoptat măsuri disperate pentru a încerca să împiedice guvernele să recomande reducerea sării. În loc să își reformuleze produsele și să salveze vieți, producătorii au făcut lobby pe lângă guverne, au refuzat să coopereze, au încurajat campaniile de dezinformare și au încercat să discrediteze dovezile. La urma urmei, sarea este principala sursă de aromă din alimentele procesate. Desigur, ar putea îmbunătăți aroma prin adăugarea de ingrediente reale, dar, ca și cum ar face o tartă pop-tart cu căpșuni reale, acest lucru ar fi mai scump și ar reduce profiturile.

Dovezile pe care încearcă să le discrediteze includ studii randomizate dublu-orb care datează de zeci de ani. Luați oameni cu tensiune arterială ridicată, puneți-i la o dietă cu restricție de sodiu, iar tensiunea lor arterială scade. Apoi, dacă îi mențineți la dieta săracă în sare și adăugați un placebo, nu se întâmplă nimic. Dar dacă, în schimb, le dați sare sub forma unei pilule de sodiu cu eliberare în timp, tensiunea lor arterială crește din nou. Și, cu cât le dați mai mult sodiu în secret, cu atât mai mult le crește tensiunea arterială.

Chiar și o singură masă poate face acest lucru. Dacă luați persoane cu tensiune arterială normală și le dați un bol de supă care conține cantitatea de sare pe care o poate conține o masă obișnuită, tensiunea lor arterială crește în următoarele trei ore, în comparație cu aceeași supă fără adaos de sare. Dar de ce? Tensiunea arterială ridicată pare să fie modul în care organismul nostru elimină excesul de sare din organism.

Au fost realizate zeci de astfel de studii, care arată că, dacă reducem consumul de sare, reducem tensiunea arterială, iar cu cât reducerea este mai mare, cu atât mai mare este beneficiul. Așa-numita dietă DASH, despre care am mai vorbit, este folosită în mod obișnuit pentru a surprinde beneficiile pentru tensiunea arterială ale unei populații bazate mai mult pe plante, dar de unde știm că beneficiile au legătură cu consumul de mai puțină sare și nu doar cu consumul de mai multe fructe și legume? Pentru că a fost pusă la încercare. Sigur, mâncând mai sănătos scade tensiunea arterială indiferent de cantitatea de sare pe care o consumăm, dar chiar dacă rămânem la aceeași dietă, scăderea sării ajută independent de alte îmbunătățiri alimentare.

Puteți face acest lucru la nivel de comunitate. Luați două sate care încep să fie aproximativ la fel. În satul de control, în medie, tensiunea arterială a crescut sau a rămas la fel. Dar în satul în care au reușit să reducă consumul de sare, tensiunea arterială a scăzut, în timp ce, dacă nu reducem consumul de sare, consumul cronic ridicat de sare poate duce la o creștere treptată a tensiunii arteriale pe tot parcursul vieții, așa cum s-a arătat în celebrul studiu Intersalt.

Au participat 52 de centre din 32 de țări, cu sute de participanți fiecare, iar patru dintre aceste centre se aflau în populații care consumau atât de puțină sare încât respectau de fapt liniile directoare ale Asociației Americane a Inimii pentru reducerea sării, lucru pe care îl realizează mai puțin de 1% dintre americani. Într-o populație în care toată lumea respectă pragul de reducere, nu numai că nu a fost descoperit niciun caz de hipertensiune arterială, dar persoanele în vârstă aveau aceeași tensiune arterială ca și adolescenții.

Iată de ce este atât de importantă includerea unor astfel de populații. Dacă ne uităm doar la cele 48 de centre din lumea occidentală industrializată, nu pare să existe nicio relație între creșterea tensiunii arteriale odată cu vârsta și cantitatea de sodiu pe care oamenii o consumă zilnic. Arată doar ca un sortiment aleatoriu de puncte. Acum, industria sării se uită la acest lucru și spune: „Aha!” – vedeți, v-am spus eu, nu există nicio relație între sare și creșterea tensiunii arteriale pe măsură ce îmbătrânești”. Dar poate că asta se datorează faptului că toți primesc prea multă sare.

Recomandarea Asociației Americane a Inimii este ca toată lumea să aibă un aport de sare sub această valoare; deci, toți au depășit-o cu mult. Vă puteți imagina un rezultat similar dacă ar fi fost vorba în schimb de ratele de cancer pulmonar versus pachetele de țigări fumate în fiecare an. Fie că ați fumat 150 de pachete pe an sau 200 de pachete pe an, s-ar putea să nu fie o mare diferență. Pentru a vedea o relație între fumat și cancer, ar trebui să-i compari pe fumători cu cei care își aprind rar țigara. Și, într-adevăr, dacă adăugați acele populații sărace în sare, care nu fac deloc sau foarte puțin hipertensiune arterială pe măsură ce îmbătrânesc, ajungeți la o relație foarte semnificativă din punct de vedere statistic între creșterea sodiului și creșterea tensiunii arteriale, dar numai dacă includeți persoanele care respectă cu adevărat recomandările privind sarea. La fel ca în cazul multor intervenții privind stilul de viață, acestea funcționează doar dacă le faceți cu adevărat.

sursa articol: nutritionfacts.org

sursa foto: pexels.com